Anknytningens betydelse för barns akademiska prestation under skolåren; en narrativ kunskapsöversikt

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Institutionen för psykologi

Sammanfattning: I en samtid där akademisk prestation är en allt viktigare aspekt för framtida framgång blir det angeläget att veta vilka faktorer som kan inverka på det. Anknytning har visat sig ha en väsentlig roll i vår utveckling och därav väcks frågeställningen kring vilken betydelse anknytning har för akademisk prestation. I den här systematiska narrativa kunskapsöversikten har vi granskat och eftersökt redan existerande litteratur inom ämnet för att kartlägga sambandet mellan anknytning och akademisk prestation och därutöver undersöka vilka mediatorer som kan tänkas inverka mellan anknytning och prestation. Resultatet visade att det finns signifikanta positiva samband mellan anknytningstrygghet och akademisk prestation. Sammanfattningsvis indikerar de behandlade studierna även att det finns signifikanta samband mellan anknytning, akademisk prestation och mediatorer som självreglering, uppfattad självförmåga samt självkoncept. Vidare leder resultatet till en diskussion kring uppfostran, utbildning och stöd i skolväsendet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)