Sökning: "narrativ kunskapsöversikt"

Hittade 5 uppsatser innehållade orden narrativ kunskapsöversikt.

  1. 1. Att känna sig fel/ avvikande : En studie om ADHD ur skärningspunkterna; kön, klass, ålder och funktionalitet

    Magister-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Teresa Linnarsson; Clara Eriksson; [2023]
    Nyckelord :ADHD; intersektionalitet; stämplingsteori; dramaturgiskt perspektiv; skola; utanförskap; symptom; ohälsa; sjukvård; hälso- och sjukvårdskurator.;

    Sammanfattning : Studiens kunskapsöversikt utgår från information om grundläggande fakta om ADHD, att få diagnos, samsjuklighet, vikten av rätt diagnos samt hälso- och sjukvårdskuratorer vilket utgör studiens vetenskapliga ram. Studiens frågeställningar syftar till att dels besvara hur rådande intersektionella strukturer påverkar upplevelsen av att leva med ADHD. LÄS MER

  2. 2. Historieundervisningens utmaningar och möjligheter i det mångkulturella klassrummet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Stephanie Ivarsson; Amran Mohammed; [2022]
    Nyckelord :Interkulturellt lärande; interkulturell kompetens; narrativ kompetens; narrationer; eurocentrism; identifikation; det dominerande narrativet; likvärdig utbildning; mångkultur; mångkulturell undervisning; historieundervisning;

    Sammanfattning : Sverige är idag ett mångkulturellt land vilket även präglar skolans förutsättningar. De förändrade förutsättningarna och nya utmaningarna för den svenska skolan är ett resultat av bland annat det mångkulturella samhällets framväxt, och en liknande utveckling pågår i flera länder. LÄS MER

  3. 3. Historielärares undervisningspraktik för interkulturell kompetens

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Adrian Rex; Adrian Olsson; [2020]
    Nyckelord :Historiemedvetande; historieundervisning; interkulturell kompetens; narrativ kompetens; undervisningsmetodik.;

    Sammanfattning : Syftet med vår kunskapsöversikt är att ta fram ett forskningsunderlag för hur vi somframtida historielärare kan arbeta i vår undervisning för att utveckla elevers interkulturellakompetens. Frågeställningen till vår kunskapsöversikt är vad tidigare forskning säger omhistorielärares metodiska arbete för att utveckla elevers interkulturella kompetens. LÄS MER

  4. 4. Anknytningens betydelse för barns akademiska prestation under skolåren; en narrativ kunskapsöversikt

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för psykologi

    Författare :Elin Åkesson; Emma Andersson; [2020]
    Nyckelord :Anknytning; akademisk prestation; självförmåga; självreglering; självkoncept; narrativ kunskapsöversikt; Social Sciences;

    Sammanfattning : I en samtid där akademisk prestation är en allt viktigare aspekt för framtida framgång blir det angeläget att veta vilka faktorer som kan inverka på det. Anknytning har visat sig ha en väsentlig roll i vår utveckling och därav väcks frågeställningen kring vilken betydelse anknytning har för akademisk prestation. LÄS MER

  5. 5. Undervisningsmetoders inverkan på elevers lärande i engelska som främmande språk : med inriktning på motivation och utmaningar

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Sara Liljengren; Hanna Rosander; [2019]
    Nyckelord :undervisningsmetoder; engelska; främmande språk; motivation; utmaningar;

    Sammanfattning : I denna kunskapsöversikt presenteras fördelaktiga undervisningsmetoder i engelska som främmande språk som identifierats inom den europeiska forskningsarenan. Även elevers motivation till att vilja lära sig engelska som främmande språk presenteras samt vilka utmaningar som kan identifieras av lärare i en global kontext. LÄS MER