Elevperspektiv på formellt ledarskap

Detta är en Kandidat-uppsats från

Författare: Simon Rudbäck; [2012]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Eleverna som deltar i studien studerar samtliga på en idrottsinriktad gymnasieutbildning. De har stor erfarenhetav att vara deltagare i såväl skolan som inom fotbollen. Metoden som kommer användas inom studien är enkvalitativ intervjustudie. Genom att använda intervju som metod för arbetet och inte enkäter, ökar elevernasmöjlighet att påverka studien med vad dem tycker om ämnet.Enligt eleverna finns det definierade önskemål om hur formella ledare bör agera inom respektive yrkesroll. Enlärare skall vara demokratisk i sin ledarstil samt använda sig av en auktoritativ fostransstil. Den inlärningsteorisom elever föredrar inom skolan är den kognitiva inlärningsteorin. En tränare skall vara mer auktoritär i sittledarskap, vilket är mer kulturellt accepterat. Ingen av ledarna bör använda sig av ett låt-gå ledarskap ellerfostransstilarna eftergiven och/eller oinvolverad.Resultatet av studien har möjlighet att påverka lärares yrkesroll genom en större förståelse för hur elever vill blibemötta av sina lärare samt vilken typ av undervisningsform som de föredrar. Studien kan fungera som ettdiskussionsunderlag över hur man ska kunna effektivera undervisningen samt skolan som arbetsplats för bådepedagoger och elever.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)