Att undervisa i åldersblandade klasser: En kvalitativ intervjustudie utifrån ett lärarperspektiv

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

Sammanfattning: Syftet med det här arbetet är att undersöka och bidra med mer kunskaper om lärares uppfattningar och erfarenheter av att arbeta i en åldersblandad klass i engelskämnet i årskurserna 4-6. Syftet är vidare att undersöka och bidra med ytterligare kunskaper om hur de undervisande engelsklärarna ser på och utformar sin undervisning i engelskämnet utifrån en differentiering. För att få svar på forskningsfrågorna planerades och genomfördes semistruktuerade kvalitativa djupintervjuer med engelsklärare runt om i landet som undervisar eller fram till nyligen har undervisat i åldersblandade klasser i årskurserna 4-6. Från djupintervjuerna har lärarna bidragit med en god inblick i arbetet i en åldersblandad klass och vidare bidragit med värdefulla insikter om vilka arbetsformer och arbetssätt de arbetar med för att kunna differentiera sin undervisning för sina elever, för att stödja alla elevers lärande. Resultatet visar att lärarna differentierar sin undervisning främst genom att låta eleverna arbeta mycket i grupper men också individuellt. I grupper lär eleverna sig mycket med och av varandra medan de individuellt också kan utmanas och lära sig när eleverna ges goda förutsättningar i form av passande uppgifter och möjligheter att ta hjälp av varandra även där, förutom den hjälpen läraren bidrar med. Resultatet visar vidare att arbetet i en åldersblandad klass för med sig utmaningar för läraren i form av mycket planeringstid samtidigt som det ger eleverna stora möjligheter att utveckla sina kunskaper i engelska. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)