Hälsofrämjande och förebyggande arbete med fokus på högstadieelever under COVID-19 pandemin utifrån skolsköterskans perspektiv

Detta är en Magister-uppsats från Lunds universitet/Institutionen för hälsovetenskaper

Sammanfattning: Bakgrund: När COVID-19 pandemin bröt ut i Sverige i början av 2020 vidtog regering ett stort antal beslut och åtgärder beträffande skolorna. Periodvis digital undervisning för högstadieskolor, minskad fysisk aktivitet och social isolering ledde till ett ökat lidande med oro, stress och ångest hos en del barn. Skolsköterskan ställdes inför helt nya utmaningar i sitt hälsofrämjande och förebyggande arbete. Syfte: Syftet var att belysa skolsköterskans erfarenheter av att arbeta hälsofrämjande och förebyggande under pandemin med fokus på högstadieelever. Metod: En kvalitativ intervjustudie där individuella semistrukturerade intervjuer genomfördes med nio skolsköterskor. Analysen utfördes med hjälp av kvalitativ innehållsanalys. Resultat: två huvudkategorier identifierades: “Nya arbetssätt och arbetsuppgifter som är tidskrävande och utmanande” och “Anpassning och hälsofrämjande och förebyggande arbete sker löpande”. Skolsköterskan fick under COVID-19 pandemin åta sig den rådgivande och stödjande rollen i stor omfattning för bland annat vårdnadshavare och pedagoger, vilket i normala fall inte hörde till arbetsuppgiften. Distansundervisning och mycket av skolsköterskans arbetstid som gick åt uppdatering av nya restriktioner och rekommendationer ledde till begränsning av det hälsofrämjande och förebyggande arbetet. Konklusion: Skolsköterskan uttryckte sin oro över känslan av att inte räcka till för eleverna när möjlighet till fysisk kontakt och fullständig hälsobedömning var mycket begränsade. Förståelse från chef och kommunledning för vad det hälsofrämjande och förebyggande arbetet innebar var avgörande. Skolsköterskans arbete behöver därmed belysas för framtida förbättringsarbete.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)