Modersmålsundervisning i förskolan : Förskollärares stöd i modersmålsundervisning

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

Författare: Eremire Latifi; [2023]

Nyckelord: Modersmål; förskollärare; förskola;

Sammanfattning: Detta examensarbete är en studie om modersmålsundervisning i förskolan.Studien fokuserar mer på hur förskollärare stödjer barn att utvecklamodersmålet i förskolan. Samt vilka resurser används och hur är samarbetetmed hemmet när det gäller modersmålsutveckling. I studien deltar sexförskollärare som arbetar i sex olika mångkulturella förskolor. För attundersöka hur förskollärare stimulerar barns modersmålsutveckling och vilkaresurser är tillgängliga i förskolan används kvalitativa intervjuer i studien.Resultaten visar att förskollärare stimulerar modersmålet under olika momenti förskolan och använder mest digitala verktyg som resurs för att stödjabarnens modersmål. Studiedeltagarna har olika erfarenheter när det gällermodersmålsstöd i förskolan. Det är vårdnadshavarna som ibland inte vill attbarnen får stöd med modersmålet i förskolan, de vill att barnen ska fokuserabara på det svenska språket i förskolan.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)