LEKPARTNER ELLER LEKFÖRSTÖRARE? : En studie för att synliggöra förskolepersonals roll och delaktighet i barns lek.

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

Sammanfattning: Syftet med studien är att undersöka hur förskolepersonals roll och delaktighet synliggörs i barns lek. Metoden som används är en kvalitativ undersökningsmetod vilket innebär att vi inte varit delaktiga i det som sker i miljön under observationerna. Genom att använda Vygotskijs sociokulturella perspektiv har vi analyserat och tolkat resultatet. Resultatet visar att personal intar olika roller när de deltar i barns lek. Förskollärare och personals delaktighet synliggörs genom att de ibland är delaktiga i leken och ibland finns tillgängliga för barnen som observatörer. Slutsatsen visar att barn i många fall uppskattar vuxna som är delaktiga i leken

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)