Hur har villkoren för undervisningen förändrats i klassrum där IKT-verktyg används? En kunskapsöversikt baserad på svensk forskning i grundskolan

Detta är en Magister-uppsats från Institutionen för tillämpad informationsteknologi

Författare: Christer Rönngren; [2016-09-15]

Nyckelord: IKT; IKT-verktyg; en-till-en; undervisning; villkor; grundskola;

Sammanfattning: Inledning Grundskolans läroplan från 2011 ställer krav på att alla elever ska utveckla digital kompetens (Skolverket, 2011a). Skolan och lärarna har inte längre något val än att inkludera IKT-verktyg i undervisningen. På något annat sätt kan sannolikt inte målet om elevernas digitala kompetens uppnås. Syfte Syftet med studien är att få en översikt av vad aktuell svensk forskning i grundskolan påvisat beträffande hur villkoren för undervisningens utformning förändras i klassrum där IKT-verktyg använts i undervisningen. Frågeställning Vad säger svensk forskning i grundskolan om hur villkoren för undervisningens utformning förändrats när IKT-verktyg börjar användas i undervisningen? Metod Uppsatsen är att betrakta som en forskningsöversikt. Metoden utgörs av en blandning av allmän- och systematisklitteraturstudie samt metasyntes. Analysmetod och teori Datamaterialet, som bygger på aktuell forskning utförd i svensk grundskola, har analyserats genom kvalitativ induktiv innehållsanalys. Resultatet har korrelerats mot det teoretiska ramverket TPACK (Technological Pedagogical Content Knowledge). Resultat I resultatanalysen framkommer fyra övergripande villkorsförändringar för undervisningens genomförande som följer av att IKT-verktyg används i undervisningen. De fyra villkoren är: anpassa lektionsplaneringen efter IKT-verktygens inverkan, utveckla elevernas literacykunskaper och digitala kompetens, släppa kontrollen över genomförandet men fortsätta leda elevernas lärande och utveckla ett digitalt mindset. Studiens förväntade påverkan på lärarpraktiken Kunskapsöversikten kan utgöra ett stöd för de lärare som redan inkluderat IKT-verktyg i undervisningen genom att med forskningens hjälp sätta ord på vad de själva kan observera i klassrummet. Kunskapsöversikten kan även utgöra ett stöd för de lärare som ännu inte inkluderat IKT-verktyg i undervisningen. Genom att kunskapsöversikten hjälper till att identifiera de villkorsförändringar som följer av att IKT-verktyg används i undervisningen kan lärare arbeta med att utveckla sin egen kompetens i förhållande till de nya villkoren.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)