Stylingservice som hållbar produkt : Värdet av en konsulterande stylingtjänst för minskad överkonsumtion

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

Sammanfattning: Dagens konsumtion av kläder hos den genomsnittlige konsumenten består till stor del av överkonsumtion. Ett bristande engagemang samt okunskap om klädkonsumtionens miljöpåverkan är ofta bidragande faktorer till ohållbar konsumtion. Detta skapar stora miljöproblem vilket gör vidare studier som kan bidra till en minskad överkonsumtion till en omedelbar prioritet inom miljöforskning. Inom klädindustrin har begreppet personal shopper blivit ett allt vanligare begrepp. En personal shopper anlitas och används idag för att ge stöd och rådgivning vid inköp av nya kläder och mode. Denna personliga rådgivning är ett exempel på ett så kallat Product Service System (PSS). PSS är ett växande område som har visat sig ha positiva effekter på konsumentens attityd till överkonsumtion och hållbarhet. Syftet med denna uppsats är att göra kvalitativ undersökning på individnivå hur en konsulterande PSS-modell upplevs. För att få en djupare inblick av hur kunder uppfattar denna typ av PSS-modell utfördes en empirisk studie som skapade, genomförde och utvärderade en konsulterande stylingstjänst. Genom att analysera och diskutera den insamlade empirin besvaras följande forskningsfrågorna (F1) Hur påverkar denna tjänst konsumentens attityd till hållbar konsumtion?, (F2) På vilket sätt upplever deltagarna att denna tjänst erbjuder de verktyg som krävs för att kunna handla mer hållbart i framtiden?, (F3) Vilka behov anser deltagarna att denna tjänst fyller? Samt (F4) Vilka fördelar finns det för modeföretag att applicera en konsulterande PSS-modell i deras affärsmodell? Utifrån tematisk analys lyfter studien fram en samlad bild av hur denna typ av PSS-modell kan bidra med flera fördelar till konsumenten såsom: Ökat självförtroende vid klädinköp, information om hållbarhet som direkt appliceras till konsumentens specifika behov, ökat affektionsvärde till de kläder som konsumenten redan äger samt nya plagg som införskaffas samt reflektion av gamla vanor och rutiner som bidrar till överkonsumtion. För ett företag kan en utveckling, alternativt implementering av en PSS modell, öka värdet i produkter och stärka kundlojalitet. Detta skulle i längden också kunna bidra till att minska den globala överkonsumtionen. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)