Utomhuspedagogik : Pedagogers inställning till utomhuspedagogik i förskolan

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

Sammanfattning: Utomhuspedagogik innebär att man tar med sig pedagogiken ut i samhällsliv, natur och kulturlandskap och att man lyfter fram platsens betydelse för en varierad lärmiljö där man betonar samspelet mellan upplevelse och teoretisk kunskap. Syftet med det här arbetet är att undersöka pedagogernas inställning till utomhuspedagogik i förskolan. Frågeställningarna vi ställt oss är: Vad anser pedagogerna om utomhuspedagogikens betydelse för barns lärande? Vilka möjligheter och utmaningar ser pedagogerna med att utöva utomhuspedagogik i förskolan? För att få svar på vårt syfte och våra frågeställningar har vi i vår studie använt oss aven kvantitativ datainsamlingsmetod och mer specifikt en enkätundersökning via webben.  Enkäten skickades ut till 15 kooperativa förskolor i Falkenbergs kommun vilket resulterade i 40 deltagande respondenter. Resultatet visar att majoriteten av pedagogerna anser att utomhuspedagogik är hälsofrämjande, ett lärandetillfälle och ett tillfälle att utöva motorikträning. Respondenterna menar att rörelse är ett bra och varierat sätt att ta till sig kunskap genom att man använder sig av flera sinnen. De menar också att rörelse bidrar till ökad koncentration, sociala relationer utvecklas, barnen blir mer nyfikna och engagerade i lärandet och att de utökar sin ämneskunskap. Flertalet pedagoger anser också att rörelse påverkar hälsan positivt. Pedagogerna upplever utomhuspedagogik som roligt, utvecklande och inspirerande och bara ett fåtal anser att det är tidskrävande, tråkigt och svårt och att det delvis beror på brist på kunskap, väderförhållanden, dåliga ytterkläder och oinspirerad miljö.  

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)