Alla barns rätt till delaktighet : En studie om hur och på vilka villkor förskollärare arbetar för att barn i behov av särskilt stöd blir delaktiga

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

Sammanfattning: Syftet med studien är att undersöka hur förskollärare arbetar för att barn i behov av särskilt stöd ska bli delaktiga i förskolans undervisning, samt på vilka villkor förskollärare arbetar med detta. Studien bidrar till att öka kunskapen kringvilka metoder och verktyg som förskollärare kan använda sig av i arbetet med delaktighet för att stödja barn i behov av särskilt stöd, samt uppmärksamma vilka åtgärder som krävs för att förskollärare ska uppnå detta.  Analysen av resultatet utgår ifrån det relationella perspektivet inom specialpedagogik för att förstå hur förskollärarna arbetar med barn i behov av särskilt stöd. Den metod som användes för att samla in data var webbenkäter som gav både kvantitativa och kvalitativa data. Webbenkäten skickades ut till förskollärare i olika delar av Sverige. Enkäten skickades ut via facebookgruppen Idébank för förskollärare/Lärare. Enkäten innehöll både strukturerade och ostrukturerade frågor.  Bearbetningen av datamaterialet skedde genom att resultatet kategoriserades, där 10 kategorier identifierades: Individuell undervisning, språkliga verktyg som hjälpmedel, inkluderar alla barn, miljö anpassad efter barnets behov, anpassar gruppstorleken, individanpassar undervisningen, brist på kompetens, brist på resurser, stöd från rektor och specialpedagog och tidsbrist. Respondenterna till enkäten hade en ganska entydig bild av hur de arbetar med delaktighet för barn i behov av särskilt stöd. Resultatet visar att majoriteten av förskollärarna som deltog i studien använder ett inkluderande arbetssätt där de använder språkliga verktyg som hjälpmedel, anpassar miljön och gruppstorleken samt individanpassar undervisningen. I resultatet framkommer även att förskollärare har individuell undervisning. Förskollärarna får stöd från rektor och specialpedagog, men anser att det är fortsatt brist på resurser, kompetens och tid. Ur ett politiskt och ekonomiskt perspektiv krävs det att kommunerna satsar mer pengar i förskolorna så att rätt resurser kan tas in vid behov. Rektorer behöver se till att förskollärarna får den tid och kompetensutveckling som krävs. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)