Patienters upplevelser av att behandlas av en behandlingssjuksköterska : en intervjustudie

Detta är en Magister-uppsats från Sophiahemmet Högskola

Sammanfattning: SAMMANFATTNING Enligt Socialstyrelsen finns det 70 stycken akutmottagningar i Sverige. Patientflödet ökar stadigt år för år till akutmottagningarna. Åtgärder för att effektivisera vården och minska ledtiderna samtidigt som patientsäkerheten säkerställs har påbörjats. Bland de åtgärder som införts berör utveckling av sjuksköterskearbetet. Däribland införandet av behandlingssjuksköterskor på akutmottagningen, vilka utför enklare bedömningar och behandlingar på patienter äldre än 14 år med skador på bland annat nedre extremiteter. Utvecklingen av sjuksköterskors arbete har sedan länge pågått i andra länder så som USA, Storbritannien och Australien. I dessa länder har begreppet Nurse Practitioner etablerats. Syftet var att beskriva patienters upplevelse av att tas emot och behandlas av en behandlingssjuksköterska på sjuksköterskemottagning ansluten till en akutmottagning. Eftersom syftet med studien var att beskriva patienters upplevelse av att bedömas och behandlas av en behandlingssjuksköterska har studien en kvalitativ ansats. Semistrukturerade intervjuer genomfördes med sammanlagt sju stycken informanter. Intervjuerna transkriberades efter genomförande och analyserades enligt innehållsanalys alltefter Graneheim och Lundman. Resultatet av analysen gav två teman. De tema som analyserades fram var upplevelse av snabb bedömning och upplevelse av tillit till sjuksköterskans behandlande kunskaper. Varje tema delades vidare in i fyra kategorier. De fyra kategorierna var: upplevelse av effektiv vård, upplevelse av att vara med om något nytt, upplevelse av sjuksköterskans kompetens samt upplevelse av tillit. I denna studie har patienters upplevelser av att behandlas av en behandlingssjuksköterska beskrivits av sju stycken informanter. Resultaten som framkommit i studien kan tenderar att påvisa att patienter har övervägande positiva upplevelser av att behandlas av en behandlingssjuksköterska. Informanterna upplever att bedömningen och behandlingen som de erhöll på sjuksköterskemottagningen var snabb. De upplevde att behandlingen var effektiv då väntetiderna var komprimerade. Resultaten kan även tolkas som att informanterna upplevde tillit till behandlingssjuksköterskans behandlande kunskaper.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)