Elevens lärande i centrum : Utifrån en sociokulturell fördjupning och ett läroplansteoretiskt perspektiv

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

Sammanfattning: Studiens syftar till att undersöka lärares tankar kring vad som påverkar elevers lärande i matematikämnet och hur de tänker kring förankring av styrdokument i sin egen matematikundervisning. Studien har en kvalitativ inriktning där datainsamlingsmetoden har varit personliga, semistrukturerade intervjuer. Fem intervjuer utgjorde studiens data och en tematisk analys tillämpades för att kategorisera empirin. Studiens forskningsfrågor besvarades sedan genom en djupgående tolkning av empirin. Studiens resultat visar att lärarna anser att elevernas bakgrund, deras inställning till matematikämnet och lärar-elev relationer är faktorer som påverkar elevers lärande. Fortsättningsvis visar resultatet på att lärarna anser sig ha en stark tilltro till läromedlets överenstämmelse med styrdokumenten. Lärare kompenserar även i hög grad för de brister som de anser att läromedlet ger uttryck för. Studiens slutsatser är att relationskapande, lärares attityd till matematikämnet och lärares förmåga att förbinda undervisningens innehåll till elevernas vardag är faktorer som påverkar elevernas lärande positivt. Vi anser dock att undervisning skulle bli mer likvärdig för eleverna med ett mer utbrett kollegialt samarbete bland lärare och tillämpande av didaktiskt material som stöttar lärare i att identifiera huvudsakliga lärandemål.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)