Kvinnor, musiklärare och förändring En diskursanalytisk studie om kvinnliga musiklärares syn på genusnormer.

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Örebro universitet/Musikhögskolan

Författare: Alva Lindström; [2022]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Syftet med studien är att undersöka kvinnliga musiklärares syn på genusnormer i musikundervisning.Fyra semistrukturerade intervjuer genomfördes med kvinnliga musikläraremed yrkeserfarenhet från gymnasiet. Studien utgår efter en kvalitativ forskningsmetodsamt socialkonstruktionism, genusstrukturer, performativitet och hegemonisk maskulinitetsom teoretiska utgångspunkter. Data organiserades utifrån studiens forskningsfrågor,och med ett diskursanalytiskt förhållningssätt. Resultat och analys presenterades struktureratutifrån studiens fyra intervjuer, med hjälp av tematiska rubriker. Resultatet framkommerett antal diskursiva praktiker som rör synen på genusnormer hos kvinnliga musiklärare.Bland annat kvinna och förebild/musiker, falla inom normen och agendan isamhället. Resultatet i studien relateras och diskuteras till tidigare forskning som rör genusi musikundervisning. Sökord: genus, genusnormer, genusstruktur, musiklärare, kvinna, diskurs, musikpedagogik,roller.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)