Biobränslens framtid inom tung godstrafik

Detta är en Kandidat-uppsats från KTH/Skolan för teknikvetenskap (SCI)

Författare: Fredrik Hägg; [2023]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: I takt med att världens befolkning ökar så ökar även behovet av transporter runtom i världen. Idag inom EU är vägtransporten ansvarig för 26 % av de totala koldioxidutsläppen och tunga fordon står för 28 % av dessa trots att de bara utgör 2 % av fordonen. För att möjliggöra målet att vara klimatneutrala till år 2050 måste koldioxidutsläppen minskas med 90 %. Medellivslängden på en lastbil på vägen inom EU är 13,9 år vilket betyder att fordonsflottan tar många år att byta ut och de gamla lastbilarna riskerar att vara kvar på vägarna år 2050 då målet om klimatneutralitet ska vara uppfyllt. Endast ca 1 % av dagens lastbilar använder något annat än en förbränningsmotor och majoriteten av alla lastbilar idag drivs av diesel.I denna rapport presenteras en studie av hur biobränslen kan utnyttjas för att sänka koldioxidutsläppen för tung godstrafik och för att se om de har någon plats i framtiden. De olika generationerna av biobränslen undersöktes i denna studie för att se vilka potentiella fördelar och nackdelar de har, och de olika typerna av biobränslen undersöktes även för att se vilket eller vilka som skulle fungera bäst för tunga godstransporter.Med de förutsättningarna som finns idag (våren 2023) visar det sig att biodiesel har störst möjlighet att göra skillnad i den nära framtiden förutsatt att produktionen görs med förnybar energi. I takt med att teknologin utvecklas kommer biobränslena troligtvis senare ersättas av elektrobränslen och vätgas som bränsle för tunga godstransporter.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)