Mobilt motorförbränningsanalysverktyg : Baserat på varvtalsvariationerna hos vevaxeln

Detta är en Master-uppsats från KTH/Maskinkonstruktion (Inst.)

Författare: Peter Engdahl; [2008]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Detta examensarbete har utförts på Saab Automobile AB i Södertälje på gruppen för funktion och prestanda. Arbetet har bestått i att specificera, bygga och verifiera en mobil mätutrustning (hård- och mjukvara) som baserat på vevaxelns varvtalsvariationer relativt motorblocket, bland annat skall ge värden på förbränningsstabilitet, momentant resulterande moment samt momentant och medelvärdesbildat (IMEP - Indicated Mean Effective Pressure) cylindertryck. Utrustningen är tänkt användas vid provning och utvärdering av bilarnas motorer i fält. Den stora fördelen med verktyget är att det kan möjliggöra upptäckten av eventuella fel och problem som inte uppstår i provcell utan enbart vid körning på väg. En annan fördel med verktyget är att enklare mätningar som för tillfället kräver kostsam och tidskrävande körning i provcell, kan utföras med en relativt billig utrustning som är snabb och enkel att rigga samt endast kräver en person för mätning/utvärdering. Det slutgiltiga målet med utrustningen är att den skall fungera på alla märken och typer av motorer samt kunna ge värden på bland annat förbränningsstabilitet, IMEP och cylinderindelat arbetstillskott med acceptabel noggrannhet. Den första versionen av mätutrustningen, resultatet av detta examensarbete, består av hård- och mjukvara som med hjälp av två stycken högupplösta pulsgivare verkande på svänghjulets kuggkrans, samlar in och utvärderar mätvärden på vevaxelns hastighetsvariationer för en rak fyrcylindrig motor. Eftersom relevanta delar (hårdvara och utvärderingsprogram) bygger på inom Saab känd teknik, finns det goda möjligheter att fortlöpande anpassa samt utveckla utrustningen internt inom Saab.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)