Ungdomar utanför normer : Det kommunala aktivitetsansvarets syn på autismspektrumstörningens påverkan på ungdomars skol- och arbetsmöjligheter

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Gävle/Socialt arbete

Sammanfattning: Utbildning är en viktig faktor för att bryta socialt utanförskap bland barn och unga. Syftet med studien var att undersöka hur ungdomars studie- och arbetsmöjligheter påverkas av diagnosen autismspektrumstörning samt hur det kommunala aktivitetsansvaret i en utvald kommun arbetar med denna målgrupp. Fem semistrukturerade intervjuer genomfördes med handledare inom det kommunala aktivitetsansvaret. Resultatet analyserades utifrån stämplingsteorin samt KASAM och det salutogena perspektivet. Resultatet visade att personer med autismspektrumstörning kan utsättas för uteslutning från sociala sammanhang samt mobbning till följd av avvikande beteende. Faktorer som den sociala miljön samt bristande stöd och anpassning kan leda till minskad närvaro i skolan samt till psykisk ohälsa för ungdomarna. Resultat visade även att den ökade frånvaron kan leda till att ungdomarna blir hemmasittare, vilket kan leda till socialt utanförskap. Personer med autismspektrumstörning har ett behov av fler möjligheter till anpassning samt utökad lärarkompetens gällande autismspektrumstörning. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)