Motivation för dubbla karriärer hos svenska NIU-elever : En kvantitativ studie om NIU-elevernas motivation för dubbla karriärer och balans i svenska gymnasieskolor

Detta är en Kandidat-uppsats från Linnéuniversitetet/Institutionen för psykologi (PSY)

Sammanfattning: Den här studien syftar till att undersöka Nationellt godkändaIdrottsutbildningselevernas (NIU-elever) motivation i sin idrott, akademiskmotivation och karriärmotivation samt optimal balans. Undersökningen utgårfrån följande frågeställningar: Finns det skillnader mellan NIU- elevernasmotivation beroende på idrott och kön? Finns det skillnader mellan NIU-elevernas optimala balans beroende på idrott och kön? Data samlades ingenom enkäter där totalt 81 deltagare (tjej n=31, kille n=50, lagidrott n=57,individuell idrott n=24) deltog i undersökningen. Tvåvägs ANOVA användessom statistisk metod för att kunna analysera insamlad data och genomförahypotesprövning. Resultatet av studien visade att skillnader kunde upptäckasinom sport motivation mellan typ av sport. Skillnader kunde även upptäckas ioptimal balans mellan könen. Slutsatsen som kan dras är att NIU-eleverna ärmest motiverade när det kommer till sin idrott. Killar visade bättre balansmellan sin idrott, skola och privatliv än tjejer. Resultatet från den här studienger en bättre förståelse för NIU-elevernas motivation och optimal balansvilket bidrar till ökad kunskap inom området för framtida forskning.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)