Vad säger kvinnan i båten?

Detta är en Kandidat-uppsats från Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

Författare: Johanna Phil; Hanna Wekell; [2011-02-22]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Titel: Vad säger kvinnan i båten? En studie om kvinnor, livsstil och medieanvändning. Författare: Johanna Pihl & Hanna Wekell Kurs: Examensarbete i Medie- och kommunikationsvetenskap vid institutionen för journalistik, medier och kommunikation, Göteborgs Universitet Termin: Höstterminen 2010 Handledare: Marie Grusell Uppdragsgivare: Ampersand AB. Kontaktperson: VD Tatiana Butovitsch Temm Antal ord: 18000 Syfte: Syftet med studien är att se om det går att utröna karaktärer i hur medieanvändning ser ut bland kvinnor, som har eller har haft fritidsbåt. Metod: En kvalitativ studie med utgångspunkt i den medieetnografiska forskningen. Material: Materialet utgörs av transkriberingarna från djupintervjuer med sju stycken kvinnor. Huvudresultat: Studien visar att det går att utröna karaktärer bland kvinnor som har eller har haft fritidsbåt. Vi ser likheter och olikheter i vad som betonas som viktigt vad gäller livsstil, detta går i sin tur att koppla till deras medieanvändning. Ur detta går det att utröna karaktärer. De mönster vi kunnat se, är att kvinnornas intressen och yrken genomsyrar deras medieanvändning. Vi ser inga tendenser på att båtlivet har någon större betydelse för deras medieanvändning.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)