Lärares uppfattning om "Kompis med kroppen" : Ett hälsofrämjande projekt med fokus på frukt och grönsaker hos barn i skolåldern

Detta är en Kandidat-uppsats från Uppsala universitet/Institutionen för kostvetenskap

Författare: Andrea Muscalu; Matilda Woxberg; [2017]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Introduktion: Intaget av frukt och grönsaker hos barn i grundskolan är lägre än rekommenderat. Matvanor grundläggs i tidig ålder och flera försök har gjorts att främja goda matvanor. "Kompis med kroppen", ett ICA-baserat hälsofrämjande projekt, syftar till att inspirera skolbarn till bättre matvanor. Syfte: Att undersöka hur "Kompis med kroppen" uppfattats av lärare i grundskolan. I examensarbetet tillfrågades lärarna om vad de ansåg om olika delar av projektet samt om de upplevde att det finns ett intresse för hälsofrämjande projekt i grundskolan. Metod: Tvärsnittsdesign med webbenkät som undersökningsmetod. Examensarbetet baserades på svar från 263 deltagare, samtliga lärare. Databearbetningen gjordes i SPSS och tester som utfördes var Spearmans rangkorrelation och chi-två test. Resultat: Deltagarna var positivt inställda till projektet och upplevde även mottagandet hos eleverna som positivt. En statistisk analys visade att det fanns ett signifikant samband (p<0.001) mellan deltagarnas inställning och elevernas upplevda mottagande. Deltagarnas upplevda effekt på eleverna var att eleverna pratade mer om frukt och grönsaker (42 %), samt att de uppskattade att arbeta med materialet (41 %). De allra flesta lärare genomförde ett butiksbesök (95 %) och gav positiva kommentarer angående besöket, en majoritet använde sig även av arbetsboken (72 %). Slutsats: "Kompis med kroppen" tycks genomgående ha upplevts positivt av majoriteten av lärarna som deltog i examensarbetets undersökning. ICA som aktör kan hjälpa till att främja goda matvanor hos barn, men det är möjligt att det behövs en utökad satsning i samhället med större engagemang från samtliga individer för att få en bestående förändring.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)