Hållbar mobilitet : En studie av arbetsresor i Vallentuna

Detta är en Master-uppsats från KTH/Hållbar utveckling, miljövetenskap och teknik

Författare: Sebastian Lind; [2022]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Utsläppen av växthusgaser från den svenska transportsektorn är höga och utgör en tredjedel av Sveriges territoriella utsläpp. Sverige har antagit ett sektorsmål om att minska koldioxidutsläppen med 70% år 2030 jämfört med år 2010s nivåer. Den nutida hållbarhetsdiskursen har reducerat koldioxidutsläppen från sektorn genom effektivare förbränningsmotorer och elektriska fordon. Covid-19 pandemin tvingade många att arbeta hemifrån vilket reducerade koldioxidutsläppen från transportsektorn. Litteraturen har identifierat tre huvuddelar för en mer hållbar arbetspendling. Dessa är minskat resande, en större andel kollektivt resande och en elektrifiering av fordonsflottan. Aktiva transportsätt som gång och cykel är en viktig del i omställningen, men är samtidigt komplexa då de påverkas av årstid och väder. Det är även en utmaning att alla inte har de fysiska förutsättningarna som krävs.  Resultaten från studien visade att andelen arbetsresor med bil var omkring 66% i områden som låg längre bort från Roslagsbanan och 50% i områdena i anslutning till Roslagsbanan. De faktorer som påverkade respondenterna mest varierade beroende på huruvida de reste med bil eller inte. De som reste med bil uppgav att tidsåtgången, komforten och ärenden var högst prioriterade medan de som inte reste med bil uppgav kostnaden i kronor, trängsel och miljö som anledningar till att de reste på annat sätt än med bil. Studien visade även att 27% till 41% av respondenterna hade bilar som var registrerade som elbilar eller hybridbilar. En majoritet av respondenterna uppgav även att de jobbade hemma två eller flera dagar per vecka vid tiden för enkäten och en majoritet uppgav att de förväntade sig att arbeta hemifrån minst två dagar i veckan sex månader efter enkäten. Litteraturstudien identifierade mobility management-åtgärder och kampanjer som ett kostnadseffektivt sätt att uppmuntra människor att resa mer med kollektivtrafik och aktiva transportsätt, vilket legitimeras av respondenternas öppenhet för att ändra sina resvanor. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)