”Varje dag är ett nytt möte med barn” - Pedagogers syn på bemötande i förskoleklasser

Detta är en Kandidat-uppsats från Sektionen för Lärarutbildning

Författare: Dennis Fredriksson; Helene Pålsson; [2009]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Syftet med uppsatsen är att undersöka pedagogers syn på kommunikationen mellan pedagog och elev och vad som kännetecknar ett bra respektive dåligt bemötande. Intervjuer med sju pedagoger i två olika arbetslag utgör den empiriska delen. I undersökningen framkommer det hur viktiga de dagliga mötena är samt att som pedagog uppmärksamma varje elev. Att utgå från varje elev och dennes erfarenheter främjar ett gott bemötande. Ett konsekvent kroppsspråk med tydliga budskap leder till ökad förståelse och färre missförstånd. Den huvudsakliga anledningen till dåligt bemötande är tidsbrist som kan orsaka en bristfällig relation mellan pedagog och elev.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)