Man stämplar inte ut från ett hälsofrämjande arbete : En studie om hälsofrämjande arbete i gymnasieskolan och dess betydelse för elevers lärande och prestation

Detta är en Kandidat-uppsats från Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

Författare: Sofia Torége; [2022]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Uppsatsens syfte var att undersöka den syn, personal i gymnasieskolans har på hälsofrämjande arbete, dess betydelse för elevers lärande och prestation samt om finns behov av att tydliggöra det hälsofrämjande arbetet. Uppsatsen tar utgångspunkt i en bakgrund som visar att det hälsofrämjande arbetet är bristande inom gymnasieskolan, samtidigt som ungas hälsoproblem ökar i form av brist på fysisk aktivitet, ökade stillasittande och ökande psykiska ohälsa. Metoden som används i uppsatsen är kvalitativ, där empirin samlats in genom intervjuer medsex informanter som arbetar i gymnasieskolan. Utifrån tre teman som framkom i analysen av den insamlade empirin presenteras resultatet med underrubrikerna; Syn på hälsofrämjande arbete i gymnasieskolan, Det hälsofrämjande arbetets betydelse för elevers lärande och prestation, samt Tydliggörande av det hälsofrämjande arbetet i gymnasieskolan. Efter presentationen av resultatet i varje tema analyseras resultatet utifrån teoretiska perspektiven lärande och prestation i skolan, salutogent- samt sociokulturellt perspektiv. I diskussionen av resultatet används rubriker likt forskningsfrågorna och diskuteras i relation till tidigare forskning. Slutsatser som framkom av resultatet var att personalens syn på ett hälsofrämjande arbete i gymnasieskolan handlar om att ha ett helhetsperspektiv, att skapa en skolmiljö där eleverna mår bra, trivs samt att främja både den fysiska- och den psykiska hälsan hos såväl elever som hos personal på skolan. Slutsatsen om betydelsen av ett hälsofrämjande arbetet för elevers lärande och prestation var att elevers psykiska ohälsa, främst i form av stress och prestationsångest, är stora påverkansfaktorer. Resultatet visade även att skapa delaktighet, tillhörighet och trygghet är viktigt för elevers lärande och prestation, där skolmiljön och personal i gymnasieskolan har en viktig roll att samverka i det hälsofrämjande arbetet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)