Observerbara indikationer på nedsatt stabilitet av fartyg i sjönöd

Detta är en Kandidat-uppsats från KTH/Skolan för teknikvetenskap (SCI)

Sammanfattning: Räddningsinsatser till sjöss på större fartyg är idag relativt ovanligt. När det förekommer är det en stor insats som blandar in flera myndigheter genom något som kallas Maritime instance response group (MIRG). Bland dessa myndigheter utgör Storstockholms brandförsvar en viktig del genom att skicka ut brandmän till fartyg i sjönöd, oftast i samband med brand. Idag finns det inga direkta riktlinjer för brandförsvar gällande att bedöma ett fartygs stabilitet, vilket kan vara livsviktigt i beslutsprocessen om att skicka ombord personal på fartyg i sjönöd. Att bedöma stabiliteten av fartyg i sjönöd är vad denna rapport handlar om. I rapporten presenteras slagsida, egenrullningsperiod och ojämn rullning, varav det sistnämnda är för att observera fria vätskor som rör sig inne i fartyget, som möjliga indikationer på att olika fall där stabiliteten är nedsatt. För att pröva dessa indikationer användes MATLAB, ett beräkningsprogram, för att simulera olika situationer. I MATLAB modellerades två testskepp i olika scenarion där de har utsatt stabilitet, i försök att få data som kunde visa om dessa tidigare nämnda indikationer på nedsatt stabilitet är observerbara och säkerställa att dessa indikationer verkligen visar nedsatt stabilitet. För att simulera försämrad stabilitet vid konstant slagsida flyttades masscentrum iterativt åt sidan. På egenrullningsperioden höjdes masscentrum tills fartyget fick dålig stabilitet, och för att simulera en ojämn rullning flyttades en massa baserat på vilken vinkel fartyget befann sig i inom rullningsperioden. Resultaten visade som förväntat att slagsida är en tydlig indikation på nedsatt stabilitet. Egenrullningsperioden visade vidare en ganska liten tidsförändring fram tills skeppets initialstabilitet blivit väldigt låg. När initialstabiliteten blivit låg kan det tydligt observeras att rullningen tar längre tid. Det framgick även att i specialfall kan vågfrekvensen få fartyget att rulla mer eller mindre oavsett fartygets egna initialstabilitet. Att observera rullningens påverkan av fria vätskor visade sig även här var gynnsamt. Det kan observeras att fartyget rör sig snabbt nedåt till den maximala krängningsamplituden 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)