Klassmarkörer i gymnasiets pedagogiklitteratur : En kritisk analys

Detta är en Magister-uppsats från Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

Författare: Jennie Axelsson; [2024]

Nyckelord: gymnasiet; läromedel; pedagogik; socialklass; textanalys;

Sammanfattning: Klyftan mellan rika och fattiga finns. Den ekonomiska ojämlikheten ökar på global nivå men även i enskilda länder som Sverige. Konsekvenserna för individer är stora med tanke på livsvillkor, hälsa, utbildningsnivå och levnadsstandard. Läroplanen för Barn- och fritidsprogrammet på gymnasiet anser att undervisning om hur sociala sammanhang, klass och socialisation påverkar individer är viktig och ska genomföras. Tidigare studier har tittat på hur mycket och på vilka sätt läroböcker diskuterar kön, sexualitet och etnicitet medan begreppet social klass har till viss del förbisetts. Denna studie undersöker hur social klass beskrivs i läroböcker skrivna för gymnasiet. Studien analyserar också på vilka sätt social klass beskrivs och i vilken utsträckning. Studien granskas sju läroböcker i ämnet Pedagogik från det svenska förlaget Gleerups. Den första forskningsfrågan besvaras genom att använda en kvantitativ metod medan de två övriga frågorna använder kvalitativ textanalys respektive en kvalitativ textanalys inspirerad av kritisk diskursanalys. Resultaten visar att i läromedlen används klass till största del, skiktoch socioekonomiska förhållanden till viss del. Socialklass 1,2 eller 3 används endast vid något enstaka tillfälle. Böckerna har även analyserats utifrån Pierre Bourdieus teorier om symboliska kapital. Genom denna analys framkom en generaliserad bild av hur personer i de olika samhällsklasserna lever sina liv. Läroböckernas definition av klass är vag. Resultaten visar också att de delar av böckerna som diskuterar klass och ekonomisk ojämlikhet främst fokuserar på att ge en bild av hur de olika livsvillkoren ser ut i de olika samhällsklasserna och inte analysera orsak eller vad som påverkar olika livssituationer. Sammanfattningsvis skriver inte böcker i ämnet pedagogik på gymnasiets Barn- och fritidsprogram om klass på ett adekvat sätt vilket ger läraren otillräckligt stöd att följa läroplanen. Programmets elever kan således missa viktig kunskap för att förstå världen och kunna arbeta för att ge alla barn en bra livssituation som färdiga barnskötare.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)