LÄRMILJÖNS BETYDELSE FÖR BARNS LEK I FÖRSKOLAN : En kvalitativ studie om förskollärares syn på hur lärmiljön främjar eller hindrar lek

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

Sammanfattning: Förskolan är en plats där många barn växer upp, lär och utvecklas. Därför är medvetenhet om förskolans lärmiljö och dess betydelse viktig, vilket även framhålls i forskning. I denna studie ville vi ta reda på och bidra med kunskap om hur förskollärare ser på och utformar den fysiska lärmiljön inomhus, med fokus på barns egeninitierade lek. Vi ville ta reda på hur lärmiljön utformas och varför samt vad förskollärarna uppfattar som främjande och hindrande i lärmiljön gällande barns lek. Studien genomfördes med kvalitativ metod där åtta verksamma förskollärare intervjuades genom semistrukturerade intervjuer. Resultatet visar att det finns en generell medvetenhet kring hur lärmiljön utformas och att det finns en strävan efter att utforma lärmiljöerna utifrån barnens behov och intressen. Det visar sig dock att lärmiljön också utformas utifrån pedagogernas perspektiv, där vissa lekar också aktivt hindras. Det framgår också en tydlig vilja bland majoriteten av förskollärarna att ha allt material tillgängligt för barnen men att på grund av ramfaktorer som åldersblandade grupper gör att visst material behöver förvaras oåtkomligt för barnen. Resultatet visar att introduktion av material är viktigt för att barn ska få möjlighet att skapa en förståelse för materialet i lärmiljön samt hur det kan användas.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)