Monsterfaktor

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

Författare: Jaqueline Ståhl; Simon Folkesson; [2021]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Detta projekt har riktat sig mot att klargöra gränsen mellan monster och människa. Vi har gått igenom vad för betydelse monster har kulturellt, i nutid, genom historien, varför människan skapat monster, hur monster ofta ser ut, och var vi ser monster i vardagen. Vi producerade sex artefakter i form av progressioner från människa till monster över sex bilder. Deltagare i undersökningen fick sedan peka ut var i progressionerna de såg monster. Datan visade mönster som avslöjade vissa attribut som vi anser är relevanta för vad som gör något till ett monster. Vi kallar dessa Monsterfaktorer: 1) Attribut från etablerade monster 2) Avsikt 3) Mental integritet 4) Fysisk abnormalitet 5) Främmande anatomi 6) Kläder 7) Färg Vi fann även motverkande faktorer: 1) Empati för karaktären 2) Tolkning av karaktären som mänsklig på grund av personliga värderingar 3) Fixering vid något mänskligt drag hos karaktären Och en övergripande faktor: Existerande kunskap definierar något som människa eller monster. Våra fynd kan tas vidare till relaterade undersökningar såsom psykologi, samhälle, grafisk design och filosofi.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)