Sökning: "Lärares uppfattningar"

Visar resultat 1 - 5 av 1283 uppsatser innehållade orden Lärares uppfattningar.

  1. 1. Lärares uppfattningar om specialpedagogens yrkesroll - En halvstrukturerad kvalitativ intervjustudie med åtta lärare

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Lena Friberg; Marie Malmström; [2020-03-04]
    Nyckelord :specialpedagog; speciallärare; examensordning; professionsteori; jurisdiktion; inkludering; lärmiljö;

    Sammanfattning : Special educational needs coordinators (SENCOs) and Special education teachers (SETs) (Abbott, 2007), which in Sweden are referred to as specialpedagoger and speciallärare – two different professions or just the same? In retrospect the field of special needs education (SNE) reveals a certain vagueness whether both categories are entitled and at times there has been only one education and one profession instead of two. At present there are two, but this study indicates that opinions on the working field differ when it comes to the interpretation of the professions. LÄS MER

  2. 2. I mötet med etikundervisning: En intervjustudie om mellanstadielärares uppfattningar gällande etikundervisning

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Caroline Johansson; [2020-02-28]
    Nyckelord :etikundervisning; lärande; mellanstadiet; värdegrund; religionsundervisning;

    Sammanfattning : Syftet med den här uppsatsen är att undersöka lärares upplevelser av, samt upplevda svårigheter och möjligheter när det kommer till att undervisa om etik i skolan. De frågeställningar som den här uppsatsen ska besvara är: Hur definierar lärarna etikundervisning? Hur redogör lärarna för att de arbetar med etikundervisning? Finns det några upplevda svårigheter och möjligheter en-ligt lärarna, som kan gynna respektive begränsa etikundervisningen?Den metod som användes för att besvara frågeställningarna var semistrukturerade intervjuer, även artikelsökning gjordes för att ta reda på tidigare forskning inom området. LÄS MER

  3. 3. En likvärdig skola för alla.

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Rebecka Gustafsson Lagergren; [2020-02-28]
    Nyckelord :Likvärdig skola; socioekonomisk bakgrund; mellanstadielärare; Sverige; Sydafrika;

    Sammanfattning : I arbetet har svenska och sydafrikanska lärares uppfattningar undersökts, kopplat till hurelevens socioekonomiska bakgrund kan hota möjligheten att få ta del av en likvärdig skola ochhuruvida skolval påverkar skolans likvärdighet. Det har undersökts genom sexsemistrukturerade intervjuer som har utförts ansikte mot ansikte. LÄS MER

  4. 4. Betygssättning i grundsärskolan En intervjustudie av några lärares erfarenheter av betygssättning i grundsärskolan

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet

    Författare :Linda Eklund; Mariette Karlsson; [2020-02-25]
    Nyckelord :Intellektuell funktionsnedsättning; grundsärskolans inriktning ämnen; betyg; bedömning; normalisering;

    Sammanfattning : Bakgrund och problemUnder 1900-talet har många olika förändringar och försök att normalisera grundsärskolans skolform genomförts det vill säga gjort den mer lik grundskolan. Det finns idag flera inslag i grundsärskolans läroplan som återfinns i läroplanen för grundskolan. LÄS MER

  5. 5. Nyanlända gymnasieelevers uppfattningar av den svenska skolan med fokus på delaktighet och språkutveckling En vinjettstudie på två skolor

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Stina Burke; Maria Ljung; [2020-01-16]
    Nyckelord :Nyanlända; delaktighet; andraspråkutveckling; lärarengagemang; sociokulturellt perspektiv; relationellt perspektiv;

    Sammanfattning : Syfte: Studiens syfte var att öka kunskapen om några nyanlända gymnasieelevers uppfattningar om egen språkinlärning och delaktighet i skolan.Teori: Studien utgick från ett sociokulturellt perspektiv på lärande och utgjorde vetenskapsteoretisk utgångspunkt. LÄS MER