Sökning: "Lärares uppfattningar"

Visar resultat 1 - 5 av 1204 uppsatser innehållade orden Lärares uppfattningar.

  1. 1. Delaktighet - sex lärares syn på muntlig framställning i förhållande till bedömningssituationen

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Annica Jäverby; Gisela Sköld Berg; [2019-10-11]
    Nyckelord :delaktighet; muntlig framställning; dilemma; bedömning; normer;

    Sammanfattning : Inledning och bakgrundVåra läro- och kursplaner anger riktlinjer och mål för skolans verksamhet. Muntlig framställning har en betydande roll och läraren kan ställas inför ett dilemma vid bedömning. Detta dilemma uppstår när alla elever ska uppnå samma mål på samma tid för att uppfylla kravnivåer och få godkända betyg. LÄS MER

  2. 2. Lärares och elevers begreppsliga förståelse av programmering, digitala verktyg och digital kompetens

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Jonathan Andersson; [2019-07-02]
    Nyckelord :programmering; digitala verktyg; digital kompetens; begreppsligförståelse;

    Sammanfattning : Intresset för denna empiriska enkätstudie uppstod redan under första examensarbetet då en litteraturstudie gjordes kring begreppen programmering och datalogiskt tänkande. Det är ett relativt nytt forskningsområde då det nyligen införts i länders olika läroplaner men en del forskning har gjorts och mer kommer säkert att tillkomma. LÄS MER

  3. 3. Lärares resonemang om gruppindelning och lärandemöjligheter i naturvetenskap

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Mira Wilhelm; [2019-07-02]
    Nyckelord :grupparbete; naturvetenskap; grundskolan;

    Sammanfattning : Syftet med examensarbetet är att undersöka lärarnas uppfattningar om gruppindelning av elever för att möjliggöra lärandet i naturvetenskap. Detta kan besvaras genom följande frågeställningar: - Vilka resonemang för lärare om gruppindelningen av elever i samband med undervisning i naturvetenskap? - På vilka sätt anser naturvetenskapslärare att lärandet möjliggörs genom gruppindelning? För att besvara studiens syfte och frågeställning använde jag mig av kvalitativa semistrukturerade intervjuer och gjorde en tematisk innehållsanalys. LÄS MER

  4. 4. Kan fysisk aktivitet påverka måluppfyllelse i matematik?

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Emma Winberg; [2019-07-01]
    Nyckelord :fysisk aktivitet; måluppfyllelse; matematik; elever; lärare;

    Sammanfattning : Studien som rapporteras i detta examensarbete har som syfte att undersöka hur elever och lärare upplever att fysisk aktivitet påverkar elevernas måluppfyllelse i matematik. I tidigare forskning tydliggörs teorier som argumenterar för att kopplingen finns, exempelvis har positiva effekter visats på hjärnans funktioner. LÄS MER

  5. 5. ”Helt klart att fler elever använder hjärnan större delen av dagen” - En fenomenografisk studie om lärares uppfattning av kooperativt lärande och dess effekt på elevers lärande.

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Sofie Henning; [2019-07-01]
    Nyckelord :kooperativt lärande; uppfattningar; fenomenografi; lärande; effekt;

    Sammanfattning : I litteratur om kooperativt lärande ges det uttryck för vilka kriterier och principer som behöver följas för att det skall vara ett kooperativt lärande. I tidigare forskning, framkommer det även att metoden kan ha fler syften än ett lärande i relation till kunskapskrav. LÄS MER