Är förskoleklassen för alla barn? - En kvalitativ forskningsstudie av lärares uttryckta uppfattningar om hur förskoleklassens obligatoriska etablering i grundskolan påverkat skolgången för elever som har koncentrationssvårigheter

Detta är en Magister-uppsats från Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

Sammanfattning: Förskoleklassen har tidigare setts som en bro mellan förskola och skola och som en övergång för barn in i skolvärlden. Sedan drygt fem år tillbaka är förskoleklassen obligatorisk för alla barn och även förskoleklassens läroplan har ändrats från att tillhöra förskolan till att nu vara en del av grundskolan. Det här har också medfört mer krav för både elever och pedagoger vilket mynnat ut i både positiva och negativa konsekvenser. Den här studien har som syfte att bidra med kunskap om hur lärare i förskoleklass ser på sitt uppdrag och vilka specialpedagogiska anpassningar de gör i sin undervisning för barn som har koncentrationssvårigheter. Mer specifikt syftar studien till att undersöka hur det påverkat dessa elever att läroplanen för förskoleklassen har implementeras i den obligatoriska skolverksamheten. Undersökningen utgår från en kvalitativ studie med intervjuer som redskap. Nio lärare som arbetar i förskoleklass har intervjuats i studien och delgett sina erfarenheter. Tolkningen av intervjuerna har en hermeneutisk ansats. Studien utgår från specialpedagogisk teori och ett sociokulturellt perspektiv, där samspel mellan individ, grupp, organisation och samhälle ligger till fokus. Genom att granska respondenternas intervjusvar framgår det vilka olika anpassningar som görs och hur förskoleklassens obligatoriska införande i grundskolan påverkat barn som har koncentrationssvårigheter. Lärarna i förskoleklass gör flertalet anpassningar för sina elever där varierad undervisning, bildstöd, tydlig struktur och möjlighet till paus visade sig vara av stor vikt. Resultatet visade också att lärarna fortfarande anser att leken är ett av de viktigaste momenten i elevernas undervisning i förskoleklass men att den nu blivit påverkad av ökade krav av kartläggningar och övrig dokumentation. Studien visar också på lärarnas positiva inställning till att ha fått en mer tydlig arbetsbeskrivning och yrkesroll men också en oro för hur det ska utvecklas framåt

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)