Sökning: "statsvetenskap skola"
Visar resultat 1 - 5 av 30 uppsatser innehållade orden statsvetenskap skola.
1. Hederskulturens påverkan på den svenska skolan : Hur arbetar den svenska skolan för att förebygga och motverka hederskultur och hedersrelaterat våld mot unga kvinnor
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för statsvetenskap (ST)Sammanfattning : This essay aims to map how the Swedish school prevents and counters the culture of honor and honor-related violence directed at young women. The culture of honor has intensified in Swedish schools and is a relatively new area for Swedish schools to deal with. LÄS MER
2. (O)rättvist, (o)tydligt och (o)jämlikt : En intervjustudie om lärares förhållningssätt till förstelärarreformen 10 år efter dess införande
Master-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för statsvetenskap (ST)Sammanfattning : In this study, a number of teachers' attitudes towards first teachers are examined, a special role that is appointed by the head of school in which the purpose is to develop school operations. Five teachers were interviewed in this study with the goal of sharing their experiences and what challenges and merits they believe the first teacher position provides, ten years after this reform was implemented in Swedish schools. LÄS MER
3. Skolval, likvärdighet och skolsegregation : En diskursanalytisk fallstudie av den svenska skolan enligt ’What’s the problem represented to be?’-metoden
M1-uppsats, Södertörns högskola/StatsvetenskapSammanfattning : This work is a discourse analysis on a case study of Swedish school politic. Whith Carol Bacchi’s ‘What’s the problem represented to be?’-method this thesis conducts an analysis of the two propositions ’Ett mer likvärdigt skolval’ and ’Ökad likvärdighet för skolhuvudmän’. LÄS MER
4. Idrottsföreningars roll för ungas demokratiska engagemang : En kvalitativ studie av hur idrottsföreningar arbetar med att främja ungas demokratiska kompetenser
Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/StatsvetenskapSammanfattning : Engagemang är avgörande för en fungerande demokrati, men något man aldrig kan ta för givet. I ett samhälle med ökad polarisering och där traditionella sätta att engagera sig blir alltmer avlägset så är det viktigt att förstå vad som främjar ett demokratiskt engagemang ,framför allt hos unga. LÄS MER
5. Vad bråkas det om? : En diskursanalys av critical race theory i amerikansk skola
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för statsvetenskap (ST)Sammanfattning : This paper applies a modified verison of the ”What’s the problem represented to be” framework developed by Carol Bacchi to analyse the debate currently being had in the USA regarding critical race theory and its supposed dissemination in american K-12 schools. The paper identifies three major differences between the opposing sides in the debate, regarding their presuppositions about the world, what they encapsulate in the term ”crtitical race theory”, and their leanings in regards to party politics. LÄS MER