Sökning: "Skolverket"

Visar resultat 1 - 5 av 1592 uppsatser innehållade ordet Skolverket.

  1. 1. Riktade statsbidrag - Ansvarsfördelning mellan Skolverket och kommun

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Marcus Hansson; Abdirizak Aadan; [2020-02-06]
    Nyckelord :Centralisering; decentralisering; ansvarsutkrävande; huvudmannaskap; Skolverket; styrning; beslut.;

    Sammanfattning : Bakgrund och problem: Statens skolverk har på uppdrag av regeringen utformat,ett riktat statsbidrag för insatser som syftar till att minska barngruppernas storlek iförskolan som kommunala huvudmännen kan söka. Bidragen används av staten somett direkt styrmedel över huvudmännen då de kan påverka och förverkligaregeringens politik. LÄS MER

  2. 2. Särskilt begåvade elevers upplevelser av skolsituationer Åtta elevintervjuer om upplevelser av den särskilda begåvningen i skolan “skolan skulle kunna vara ett paradis”

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Christina Bergenheim; Maria Larsson; [2020-01-16]
    Nyckelord :Särskilt begåvad; upplevelser av särskild begåvning; skolsituationer; dölja sin begåvning; kognitiv förmåga; understimulans; ledning; stimulans; acceleration; relationer; skolans organisation;

    Sammanfattning : I Sverige har specialpedagogiken av tradition framförallt fokuserat på elever med lägrebegåvning. Särskilt begåvade elever har bra förutsättningar att klara sina studier i skolan medgoda resultat. Den särskilda begåvningen innebär styrkor och förmågor, men kan även bidratill att eleven får svårt att passa in. LÄS MER

  3. 3. Digital Alfabetisering En studie om analfabeters språkinlärning med stöd av digitala verktyg

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet

    Författare :Sara Baker; [2020-01-08]
    Nyckelord :Digitala verktyg; Digitalisering; Alfabetisering; SFI; Analfabeter; Illitterata; Vuxenutbildning;

    Sammanfattning : För att nyanlända vuxna ska kunna komma in i det svenska samhället finns det krav på olika kunskaper de ska uppnå. Genom att lära sig att använda digitala verktyg öppnas nya möjligheter till att involveras i sociala och kulturella sammanhang. LÄS MER

  4. 4. Problemlösning i matematik- möjligheter eller hinder för nyanlända elever Studium av lärares och studiehandledares erfarenheter och uppfattningar på högstadiet

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet

    Författare :Malak Abdalbast; Mohamed Said Khalifa; [2020-01-07]
    Nyckelord :Nyanlända elever; flerspråkiga elever; problemlösning; studiehandledning; kartläggning; ordinarie klass; förberedelseklass; vardagsspråk skolspråk;

    Sammanfattning : Syfte:Uppsatsens syfte är att undersöka hur matematiklärare och studiehandledare uppfattar de svårigheterna som nyanlända elever i högstadiet har i matematiska problemlösningar. Detta leder oss till dessa frågeställningar:• Vad anser matematiklärare och studiehandledare om nyanlända elevers prestationer i matematisk problemlösning?• Hur arbetar matematiklärare för att stöda nyanlända elevers inlärning i matematik?• Hur arbetar studiehandledare på modersmålet för att stötta nyanlända elevers inlärning i matematik?• Finns det eventuellt samarbete mellan studiehandledare och ämneslä-rare?Teori:Vi kopplade vår studie till Lev Samenovich Vygotskijs sociokulturella pers-pektiv. LÄS MER

  5. 5. DIGITAL KOMPETENS FÖR STUDIEOVANA ELEVER PÅ SFI - Förutsättningar för lärare och elever att nå styrdokumentens krav

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet

    Författare :Elisabet Cham Brunnegård; [2020-01-07]
    Nyckelord :Prelitterat; litteracitet; digital litteracitet; digital delaktighet; digitalt utanförskap;

    Sammanfattning : Syfte:Syftet med denna studie är att undersöka förutsättningarna för lärare och elever på studieväg 1, dvs elever utan studiebakgrund, på SFI att jobba med digital kompetens på svenska, och uppnå Skolverkets krav och kommunens skrivningar, samtidigt som eleverna lär sig svenska som andraspråk, samt lär sig att läsa och skriva på svenska.Teori:Sociokulturell teori: Människor lär i interaktion med varandra ständigt. LÄS MER