Undervisning i förskolan. En intervjustudie av pedagogernas uppfattningar i förskolan.

Detta är en Kandidat-uppsats från Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

Författare: Rubar Saaed; Rada Nassif; [2024-02-27]

Nyckelord: undervisning; barnsyn; kunskapssyn.;

Sammanfattning: Studiens syfte har varit att undersöka pedagogernas olika uppfattningar kring undervisningsbegreppet utifrån den reviderade läroplanen som trädde i kraft 1 juli 2019. Samt vilka strategier använder pedagogerna för att undervisa barn i förskolan. Vidare ville vi studera pedagogernas barnsyn och kunskapssyn. Skolverket (2018) betonar vikten av barns delaktighet, deras intressen, lekar, barnens interaktion i mindre grupper. Skolverket (2018) betonar också pedagogens roll och förmåga till undervisning. Vi har intervjuat förskollärare och barnskötare. Största ansvaret för undervisning ligger på förskolläraren. Pedagogernas förhållningssätt påverkar undervisning specifikt när det gäller barnsyn och kunskapssyn. Men förskolans arbetslag som har ett övergripande ansvar för läroplanens genomförande är också styrande för pedagogens och förskollärarens arbete. Vår studie bygger på kvalitativa data. Vi använde oss av intervjuer med ljudinspelning. Vi argumenterar för att fenomenografisk metod är en bra metod för att studera, i detta fall pedagogernas uppfattningar om undervisning i förskolan. Vi intresserade oss särskilt för pedagogernas förmåga att samspela med barn och den roll barnens delaktighets har och kan få för undervisning. Vad fann att undervingens i förskolan ytterst beror på: 1. pedagogens utbildning, erfarenhet och förmåga, 2. barnens intresse och behov, 3. innehållet i läroplanen (Skolverket, 2018), Undersökning visade att pedagogernas kompetens och förmåga till samarbete med (1) barnen (2) förskolans arbetslag avgör hur hög kvalité förskolans undervisning och övrig verksamhet blir.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)