Strukturkvalitet i fritidshemmet : En kombinerad metodstudie om personalens syn på kvalitet i fritidshemmet.

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

Författare: Marcus Leander; Edvin Frisk; [2023]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Syftet med studien var att undersöka hur personal inom fritidshemmet förståroch arbetar med strukturkvalitet. Studien var en kombinerad metodstudie sominnefattar en kvantitativ enkätundersökning samt en kvalitativ intervjustudiesom genomfördes på tre olika skolors fritidshem med personal som arbetarinom fritidshemmet. Empirin har analyserats för att kunna finna gemensammafynd och teman som sedan har tolkats utifrån de teoretiska begreppen socialt-, kulturellt- och ekonomiskt kapital. Resultatet visade att personalen i fritidshemmetär eniga kring den problematik som skulle kunna uppstå om barngruppernaväxer allt för mycket och att det i dagens verksamhet inte finns utrymmeeller tillräckligt med resurser för att möta förslaget. De främsta faktorerna somlyftes fram för att kunna bibehålla eller förbättra strukturkvaliteten är lokaler,utbildning, resurser och ett fungerande arbetslag.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)