Kunskapsskolan - En kvalitativ studie om användandet av begreppet kunskap i den nuvarande svenska skoldebatten.

Detta är en Kandidat-uppsats från

Författare: [2012]

Nyckelord:     Kunskap;  kunskapsskolan;  sko;

Sammanfattning: Syftet med detta arbete är att belysa hur synen på begreppet kunskap kommer till uttryck i nutida svenskskoldebatt. Detta innefattar vilka perspektiv på kunskap som kommer till uttryck i nutida svensk skolpolitik,vilken kunskap som ses som eftersträvansvärd i skolpolitiska sammanhang, samt hur denna kunskap förväntasuppnås hos svenska barn och elever. Arbetet har genomförts i form av en kvalitativ textanalys, där jag görnedslag i det forskningsmässiga material utbildningsdepartementet utgått från i sitt arbete med att ta fram dennuvarande skolpolitiken, inlägg från den nuvarande skoldebatten, samt tidigare och nu gällande styrdokument.Detta material relateras till ett eget urval av teoretiska källor som berör begreppet kunskap. Resultatet visar enligtmin tolkning att begreppet kunskap i skolpolitiska sammanhang har en central roll och en vag definition. Sompedagog kan detta arbete vara intressant att läsa för att få perspektiv på den komplexa relation begreppet kunskaphar till utbildning och skolpolitik. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)