Sprint Review - Interaktionens utformning samt dess prioriteringsgrad av Kund utifrån projektorganisationens perspektiv

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Institutionen för informatik

Sammanfattning: Undersökningen har primärt riktat sig mot den agila projektledningsmetoden SCRUM och eventet Sprint Review. Problemet för denna uppsats grundar sig i att teorin undviker att tillhandahålla specifik information vid ett verklighetsbaserat genomförande. Information som exempelvis definition av övriga intressenter och deras ansvarsområde framgår inte. Vidare påvisas en tydlig avsaknad av information gällande hur Sprint Review skall genomföras, vilken information det material som exempelvis omvärldsanalysen skall hantera samt om eventuella prioriteringsskillnader förekommer mellan aktörer. Utifrån teorin identifierades fyra huvudområden som ligger till grund för genomförandet av detta event, nämligen Kunskap, Kommunikation, Reflektion och Lärande. Syftet med studien har varit att kartlägga genomförandet av Sprint Review. Vidare har även de medverkande aktörernas prioriteringsgrad undersökts utifrån projektorganisationen synvinkel. För att undersöka ovannämnda aspekter etablerades ett ramverk som identifierar utvalda teman. Ramverket tillämpades i den empiriska undersökning som genomfördes genom semi-strukturerade intervjuer. Informanterna innehar, eller har innehaft, positionen som SCRUM Master i mjukvaruutvecklingsprojekt. Uppsatsens primära slutsatser är att kundorganisationen prioriterar Sprint Review påtagligt lägre än projektorganisationen utifrån projektorganisationens perspektiv. Prioriteringsgraden är starkt knuten till kunskap och därmed förståelsen för Sprint Review och det agila genomförandet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)