Moderna språk – ett ämne för flerspråkiga elever?

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

Författare: Philipp Wegend; [2017]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Ska flerspråkiga elever läsa ytterligare språk i skolan? Eftersom det inte finns någrarekommendationer i den svenska skolan angående flerspråkiga elever i moderna språkhar det i uppsatsen undersöks frågan om ämnet erbjuder möjligheter till språkligutveckling för flerspråkiga elever. Verksamma lärare har intervjuats eftersom de har brainsyn i skolans rutiner och det är i huvudsak deras rekommendationer som avgör omeleverna ska läsa moderna språk. För att få olika berättelser om upplevelser medflerspråkiga elever i moderna språk har en semi-strukturerad intervjustudie genomförtsmed sju lärare på fyra olika skolor i Skåne. Lärarnas svar vittnar om att det finns godamöjligheter för flerspråkiga elever att utvecklas i moderna språk. De beskriver att eleverkan utveckla sina bakgrundsspråk och att de kan dra fördel av sina språkkunskaper föratt utveckla ytterligare språkkunskaper. Lärarnas svar bekräftar att det är viktigt medgedigna kunskaper i skolspråket och att ett väl utvecklat modersmål är en väsentligförutsättning för flerspråkiga elevers framgång i skolan. Svaren vittnar också om attbakgrundsspråken sällan är full utvecklade. Med utgångspunkt en sociokulturelllärandeteori betonas det i uppsatsen att eleven behöver få uppmuntran till att användasig av sina bakgrundsspråk som resurs.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)