En studie av hur matematiklärare på gymnasiet upplever sin kunskapsnivå i Technological Pedagogical Content Knowledge (TPACK)

Detta är en Magister-uppsats från Institutionen för datavetenskap, fysik och matematik, DFM

Författare: Maria Sundberg; [2012]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Den digitala utvecklingen både i samhället i stort och inom utbildning accelererar som aldrig förr. Många ungdomar idag har tillgång till digitala verktyg så som dator, mobiltelefon, surfplatta mm. Detta ställer nya krav på utbildning och därmed också nya krav på lärarna. Ett urval av matematiklärare på gymnasienivå fick i en webb-survey rangordna vilken kunskapsnivå de anser sig ha med avseende tre huvudområdena som beskrivs av ramverket Technological Pedagogical Content Knowledge (TPACK): teknik, pedagogik, ämnesinnehåll och kombinationer av dessa. Resultaten visar att lärarna anser sig ha en hög kunskapsnivå med avseende på pedagogik och ämnesinnehåll samt kombinationen av dessa men att kunskapsnivån ligger lägre när det gäller teknik och då framförallt den rent tekniska biten (t.ex. installation av programvara eller felsökning av datorer). Studien visar också att det är små skillnader i kunskapsnivå inom de olika områdena mellan könen och även mellan olika grupperingar av undervisningserfarenhet (0-10 år, 10-20 år och mer än 20 år). Studien indikerar att för att integrera digitala verktyg effektivt krävs utbildning både i det pedagogiska användandet och i det faktiska handhavandet av verktygen.   Abstract The digital revolution both in society and in education is accelerating like never before. Many young people today have access to digital tools, such as computer, cell phone, Tablet etc. This places new demands on education and therefore new demands on teachers. In a Web-survey a sample of mathematics teachers at secondary level rated their knowledge with respect to three key domains described by the Technological Pedagogical Content Knowledge (TPACK) framework: technology, pedagogy, content, and the combination of these areas. The results show that teachers feel that they have a high level of knowledge in terms of pedagogy and content and the combination of these, but the knowledge level is lower in terms of technology (such as software installation or troubleshooting of computers). The study also shows that there are small differences in the level of knowledge in the various areas of the sexes and between different groupings of teaching experience (0-10 years, 10-20 years and more than 20 years). The study indicates that for the integration of digital tools in an effective way requires training both in the educational use and the actual operation of the tools.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)