Lärarens hantering av konflikter i fritidshem : En kvalitativ studie om hur lärare hanterar konflikter mellan elever som uppstår i fritidshemmet.

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

Sammanfattning: Syftet med studien är att bidra med kunskap om hur lärare i fritidshem beskriver att de arbetarmed konflikthantering. Forskningsfrågor som besvaras är: Använder lärarna särskildastrategier i arbetet med konflikter? Hur ser dessa i så fall ut? Om vad handlar vanligtviskonflikterna som uppstår mellan eleverna enligt lärarna? Med hjälp av kvalitativa intervjuerbesvarades våra forskningsfrågor av sex lärare i fritidshem. Lärarnas svar analyserades ochkategoriserades i fyra olika teman vilket sedan tolkades och jämfördes med tidigare forskning:De vanligaste konflikterna, Lärarens hantering av konflikter, Förebyggande arbete kringkonflikter samt Elevernas utveckling kring konflikter. Första temat handlar om vilka konfliktersom vanligast förekommer mellan eleverna på fritidshemmet, bland annat värderingskonflikter,sakkonflikter, känslo- och relationskonflikter. I det andra temat förklaras lärarnas hantering avkonflikter bland annat med hjälp utav Cohens konfliktpyramid, medling och lågaffektivtbemötande. I det tredje temat beskrivs det förebyggande arbetet mot konflikter där värdegrundhar en central betydelse. I det fjärde temat ger lärarna sin beskrivning av utvecklingsarbetetmed eleverna i förhållande till konflikthantering som kan kopplas till teorier och metoder, blandannat NVC-metoden och isbergsmetaforen. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)