Ekonomiska konsekvenser vid investeringen av ny teknik i dagligvaruhandeln : Skapar ett ESL-system ökad lönsamhet?

Detta är en M1-uppsats från Institutionen för teknik och samhälle

Författare: Mathias Ståhlgren; [2007]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Dagligvaruhandelns konkurrens har hårdnat, numera gäller det att inte bara se till försäljningssiffror utan även att göra de rätta investeringarna som leder till kostnadsfördelar och ökad lönsamhet på sikt. Tekniken har gått framåt vilket kan ersätta kostsam hantering och onödiga marginalförluster. Undersökningen i denna rapport visar om en investering av ett elektroniskt hyllkantsetikettsystem skapar ökad lönsamhet. Inom dagligvaruhandeln sker det veckovis en mängd uppdateringar av nya priser och införandet av nya artiklar i sortimentet. Detta medför både drift- och personalkostnader p g a det manuella arbete som krävs för bytet av dessa standardiserade pappersetiketter. Ett elektroniskt etikettsystem (ESL – electronic shelf label system) är ett substitut till den traditionella bytesprocessen av etiketter genom att systemet visar slutpris till kund på displayer och har för avsikt att minska nämnda kostnadsposter. Med hjälp av ett ESL-system går det att ändra priser snabbt och enkelt eftersom det är ett slutet system och väl integrerat med butikens sortiment. Fördelen är även att systemet garanterar 100 % prisintegritet vilket inte kan garanteras genom den manuella hanteringen av etiketter. Systemet beskrivs närmare i teorikapitlet och här redogörs även för de olika typer av investeringskalkyler som är av vikt för att genomföra den kommande lönsamhetsberäkningen. Utgångspunkten har således varit att, genom observationer, samla in relevanta nyckeltal i vår undersökning och sedan analysera dessa i kalkyleringsfasen för att bestämma graden av lönsamhet för en investering av ett ESL-system. Genom dessa observationer, där butiker med varierande storlek och artikelantal studerats, har vi kommit fram till olika resultat som svar på vår problemformulering. Lönsamhetsberäkningarna visar en stor variation mellan de undersökta butikerna. Två av tre butiker frambringar grova negativa utfall i kalkylerna medan den sista butiken får ett lönsammare resultat. Dessa avvikelser beror främst på hur många artiklar en butik byter varje vecka, vilket medför en driftskostnad, och som sedan skapar höga personalkostnader då etiketterna i fråga skall bytas. Vi har genom resultaten dragit slutsatserna att en investering av ett ESL-system inte fyller den lönsamhetsgrad som en investerare önskar. Däremot anser vi att systemet kan fylla andra funktioner vilket kan innebära ökad kund- och personaltillfredsställelse.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)