Gummiasfalt - asfaltbeläggning med inblandning av gummigranulat från rivna däck : Rubber Asphalt - asphalt paving mixed with ground tire rubber

Detta är en Kandidat-uppsats från JTH, Byggnadsteknik

Författare: Shwan Shaker; Ardawan Shaker; [2013]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Med ett allt större globalt intresse för miljön och ökande trafikmängd på både svenska och utländska vägar har behoven av hållbara vägbläggningar ökat under de senaste årtiondena och förväntas öka ännu mer i framtiden eftersom transportbehoven ständigt ökar. Det har därför också blivit allt vanligare att det i bitumen tillsätts olika typer av polymerer för att erhålla asfalt med bättre egenskaper. Gummi från utslitna bildäck är en av de polymerer som blivit allt mer uppmärksammat under senare år. I flera länder både inom Europa och i resten av världen har användning av gummigranulat från kasserade däck i vägbeläggningar övergått från testverksamhet till en regelrätt användning. I Sverige har man inte kommit lika långt. För närvarande används gummiasfalt enbart på utvalda teststräckor för att utvärdera dess funktion och prestanda. Detta examensarbete syftar till att bidra med ökad kunskap om användningen av asfaltbeläggning med inblandning av gummigranulat från rivna däck. Genom att besvara de tre frågeställningarna ”Vilka motiv finns till att använda gummiasfalt?”, ”Vilka hinder finns för utvecklingen av gummiasfalt?” och ”Hur kan inblandning av gummimodifierat bitumen i vägbeläggningar påverka miljö- och arbetsmiljö?” är målet att utreda vilkaegenskaper som eftersträvas/anses kunna förbättras genom användning avgummiasfalt. Målet är också att påvisa de miljö- och arbetsmiljöeffekter metoden kanföra med sig om den introduceras på det svenska vägnätet. De metoder som har valts för att framställa denna rapport är litteraturstudier, intervjuer och mailkontakt med olika personer med olika positioner och roller i ett antal länder. Största delen av rapportens innehåll bygger på litteraturstudier från Sverige, USA och andra länder. De andra metoderna som har tillämpats kompletterar litteraturstudien. Resultaten visade att motiven till att använda gummimodifierad asfalt är den bristfälliga kvaliteten på de befintliga vägbeläggningarna, miljöfördelar i form av återvinning av däck, kostnadseffektivitet i form av längre livslängd och bättre förmåga att motstå sprickbildning jämfört med konventionella asfaltbeläggningar. Av resultaten framkom även att det finns ett antal faktorer som kan hindrautvecklingen av asfaltbeläggning med inblandning av gummigranulat från rivna däck. Några av dessa hinder är att flera länder inte har någon vidare erfarenhet avmaterialet, dåliga resultat från tidigare försök, höga tillverkningskostnader samt att det inte finns entreprenörer med relevant kunskap om hur man producerar gummimodifierad asfalt. Därutöver framkom att modifiering av bitumen med gummigranulat vid höga temperaturer kan öka koncentrationerna av ett antal föreningar jämfört med konventionella bindemedel. Men dessa föreningar överskrider väldigt sällan de tillåtnagränsvärdena och därför finns det inga tecken på att gummiasfalt medför störrehälsorisker än konventionell asfalt. Slutsatsen av arbetet är att gummiasfalt är ett bättre beläggningskoncept än konventionell asfalt och bör därför introduceras på det svenska vägnätet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)