Effektiva slöjdprocesser

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

Sammanfattning: Det övergripande syftet med den här studien är att, som slöjdlärare, bättre förstå den egnaverksamheten i lektionssalen och därmed få större möjligheter att vidareutveckla planeringoch didaktiska insatser. I ett examensarbete på egen hand och med små möjligheter tillkollegialt stöd, har det varit speciellt intressant att se vad en videokamera kan erbjuda igrundmaterial för en uttolkning av det som händer.Det preciserade syftet har blivit; Att utifrån aktivitetsmönster bedöma hur effektiva minaslöjdlektioner är idag, samt att söka förbättringar med stöd i styrdokument, forskning ochlokala pedagogiska satsningar.Studien visar att de två lektionerna utgör en något svår miljö för eleverna att utvecklas i. Enprincipiell arbetsgång enligt slöjdprocessen har etablerats hos eleverna, men de går in i desjälvständiga arbetspassen med dålig planering och dålig förtrogenhet med nödvändigaverktyg. Den begränsade tillgången till läraren räcker inte för att upprätthålla effektivaslöjdprocesser genom hela lektionen.Högre effektivitet är möjlig att åstadkomma, både till produktivitet och nytta. Nyttan i formav lärande i slöjd kommer sannolikt att gynnas av att produktiviteten ökar hos elever med enutdragen slöjdprocess. Tillgänglighet till material, planeringsstöd och färdighetsövningar börgynna produktiviteten.Planeringsstödet ska stödja både de elever som underpresterar i produktion av slöjdalsteroch de som hamnat i alltför svåra genomföranden. Den nära utvecklingszonen för respektiveelev och arbetspass behöver siktas redan innan eleverna börjar arbeta. Förslagsvis kansamlingen innan varje arbetspass utvecklas i den riktningen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)