Den digitala kaffestugans gråzon : En beskrivande studie om läkemedelsbranschens användning av sociala medier

Detta är en Kandidat-uppsats från Institutionen för informationsteknologi och medier

Sammanfattning: ABSTRACT   Titel Den digitala kaffestugans gråzon- En beskrivande studie om läkemedelsbranschens användning av sociala medier   Författare Louise Ottosson & Rebecka Hoberg   Handledare Emma Håkansson   Kurs Medie- och kommunikationsvetenskap GR (C), C-uppsats 15 hp, HT2010   Syfte Studien syftar till att beskriva hur läkemedelsbranschen använder sig av sociala medier utifrånde förutsättningar branschen har.Teoretiskt perspektivDen teoretiska grunden i denna studie bygger på Issues Management och Publics kopplat till Det nya medielandskapet.   Metod Studien har genomförts med kvalitativa samtalsintervjuer med sex styckenkommunikationschefer inom läkemedelsbranschen.   Resultat Resultatet tyder på att läkemedelsbranschen har insett att sociala medier är en viktig del förbranschen i både omvärldsbevakningssyfte och för att interagera med publics. Dock har intesociala medier en framträdande roll i den dagliga omvärldsbevakningen men sociala medierhar en desto större del i branschens samarbete med patientföreningar. I användandet avsociala medier handlar det främst om att informera eller sprida sitt budskap för att förebyggaryktesspridning. På grund av lagen kan inte läkemedelsbranschen ta del av del av den dialogsom sociala medier erbjuder men i samarbete med patientföreningar har man hittat ett sätt attändå föra en dialog med publics.   Nyckelord Public Relations, Sociala medier, Issues Management, Läkemedel, Omvärldsbevakning

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)