Medarbetares Attityd Till Transformerande Förändring : En kvalitativ studie inom banksektorn i Sverige

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Umeå universitet/Företagsekonomi

Sammanfattning: Denna studie hade som avsikt att undersöka medarbetare inom svenska bankers attitydertill transformerande förändringar. Förändringar är alltid förekommande på marknadenoch för att kunna fortsätta verksamma så förblir det viktigt för organisationer att kunnaanpassa sig efter dessa förändringar. Tidigare studier inom ämnet har beskrivit enmedarbetares attityder gentemot en förändring som antingen motstridig elleraccepterande. Dock visar nyare forskning på att det finns ett flertal faktorer sompåverkar en medarbetares attityd och att utformningen av denna attityd är mer komplexän vad tidigare forskning visat. Banker valdes som avgränsning eftersom finanssektorn iSverige konstant måste anpassa sig efter både förändringar från privatmarknadensamtidigt som de måste följa nya direktiv från lagar och finansinspektionen. Genomdenna avgränsning är målet att kunna identifiera ett flertal intressanta organisationer föratt utforska vad det är som påverkar medarbetarnas attityder. Denna studie utövade sexsemi-strukturerade intervjuer för att undersöka detta koncept. Resultaten från studien visar på ett flertal faktorer som alla har sin egen positiva ellernegativa påverkan på medarbetarens attityd och medarbetaren hamnar i ett spektrum avambivalens. Den faktorn som haft störst påverkan på medarbetares attityder ärtvåvägskommunikation där medarbetare efterfrågar tydlig kommunikation frånledningen kring innebörden av förändringen, syftet till förändringen och möjligheten attfå vara delaktig i förändringsprocessen genom att kunna ställa frågor, få svar och lämnafeedback. Ett företag som uppnår en godkänd nivå av tvåvägskommunikation hos enmedarbetare kan medföra en positiv utveckling hos medarbetarens individuella faktoreroch var mer positivt inställd till framtida förändringar i organisationen. Denna studie bidrar till en ökad förståelse kring den mer komplexa forskningen kringalla olika faktorer som påverkar en medarbetares ambivalenta attityd inför en förändringoch stärker nyare teorier kring konceptet. Studien främjar även vidare forskning inomtvåvägskommunikation och ambivalens under förändringsprocesser. Slutligen visar även denna studie på den praktiska vikten av tvåvägskommunikationinom transformerande förändringar i organisationer. Eftersom tvåvägskommunikation ärden faktorn som haft störst påverkan på medarbetares attityd till en förändringsprocessså kan organisationer fokusera på att ha en stark och effektiv tvåvägskommunikationmed sina medarbetare för att främja en lyckad förändringsprocess.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)