Design för beteendeförändring : Minska digitalt beroende bland ungdomar

Detta är en Kandidat-uppsats från Luleå tekniska universitet/Institutionen för system- och rymdteknik

Sammanfattning: Många sociala medier-plattformar är programmerade för att fånga dig som användare, genom algoritmer som baserar innehållet som visas för dig på dina intressen. Med detta tillkommer risker att digitalt beroende kan utvecklas, vilket kan påverka personer negativt fysiskt, psykiskt och/eller socialt. Hur applikationer kan utvecklas för att motverka denna problematik är emellertid ett område det saknas vetenskaplig praxis kring. Denna studie undersöker vilka designprinciper som bör avspeglas i en applikation som syftar till att motverka digitalt beroende hos ungdomar, en användargrupp som enligt studien mår allt sämre genom ökad mobilanvändning. Mer specifikt fokuserar studien på att klargöra vilken funktionalitet som krävs för att stödja användare som önskar uppnå beteendeförändringar samt hur användare kan utveckla en större medvetenhet kopplat till sin mobilanvändning.  Genom tillämpning av metodvalet Design Science Research har den huvudsakliga datainsamlingen bestått av två iterationer. Den första handlade om att bättre förstå nuläget kring potentiella användarbehov och krav samt lämpliga funktionalitetsval i en applikation för minskat digitalt beroende. Iterationen bestod av en litteraturöversikt, en enkätundersökning samt benchmarking av befintliga applikationer inom området. Den andra iterationen bestod av användartester och semistrukturerade intervjuer där respondenter från den tilltänkta användargruppen gav insikter i hur prototypen kunde vidareutvecklas för att bättre möta deras behov samt krav.  Resultatet av studien består av en prototyp som utvecklats baserat på användarbehov och krav samt tidigare forskning inom området. Även teorier om hur en applikation ska designas utifrån designprinciper samt design för beteendeförändring har beaktats vid prototyputvecklingen. Analys av resultatet har bidragit med en större förståelse för vilka designprinciper som applikationsutvecklare och UX-designers kan beakta vid utveckling av applikationer som syftar till att motverka digitalt beroende. Utvecklare bör tillåta användare att reflektera över sina handlingar för att öka medvetenheten kring dess beteenden, tillhandahålla användare information om åtgärder som kan tilltas för förändrat beteende, samt ha inslag av motivationshöjande feedback över användarens framsteg i sin beteendeförändring. Även förklarbar information om varför specifik funktionalitet kan hjälpa användare till önskade beteendeförändringar är viktigt att inkludera i en applikation som syftar till att motverka digitalt beroende. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)