Utmaningar för lärare att undervisa muslimska tjejer med olika kulturella bakgrunder inom ämnet idrott och hälsa

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Malmö universitet/Institutionen Idrottsvetenskap (IDV)

Författare: Mohammed Fadhil; [2023]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Detta examensarbete på fördjupad nivå undersöker utmaningarna som lärare möter när de undervisar muslimska tjejer med olika kulturella bakgrunder inom ämnet idrott och hälsa. Syftet med studien är att belysa de specifika utmaningar som lärare kan stöta på och att identifiera strategier för att övervinna dessa utmaningar. För att uppnå detta syfte genomfördes en kvalitativ forskningsansats, där semistrukturerade intervjuer genomfördes med lärare som har erfarenhet av att undervisa muslimska tjejer inom ämnet idrott och hälsa. Resultaten visar på ett antal utmaningar som inkluderar kulturella normer och förväntningar, religiösa restriktioner, könsspecifika aspekter och språkbarriärer. För att övervinna dessa utmaningar föreslås strategier som inkluderar en öppen och inkluderande undervisningsmiljö, kulturellt känslig undervisning, anpassning av undervisningsmetoder och kommunikation samt partnerskap med föräldrar och samhällsorganisationer. Genom att vara medveten om och hantera dessa utmaningar kan lärare skapa en gynnsam undervisningsmiljö där muslimska tjejer med olika kulturella bakgrunder kan känna sig inkluderade och motiverade att delta i ämnet idrott och hälsa.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)