Genuspedagogen - en studie om genuspedagogens roll och arbete i skolans jämställdhetsarbete

Detta är en Kandidat-uppsats från Enheten för lärarutbildning

Författare: Jannice Hillborg; Mari Karlsson; [2007]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Skolan och dess pedagoger, har som uppdrag enligt styrdokumenten att aktivt arbeta med jämställdhet. Genuspedagoger har utbildats för att delge grundläggande kunskaper i genus och jämställdhet till pedagoger ute i verksamheterna. Detta för att pedagogerna ska kunna bemöta flickor och pojkar på ett professionellt och likvärdigt sätt. Examensarbetets syfte är att undersöka hur genuspedagoger arbetar och hur deras kunskaper tas tillvara och tillämpas av andra pedagoger i skolans jämställdhetsarbete. Intervjuer har valts som metod för undersökningen och de intervjuade är tre genuspedagoger samt tre pedagoger som har ett nära samarbete med en genuspedagog. Resultatet visar att förändringar i jämställdhet ofta leder till att bli projekt som varar under en begränsad period, detta är inte tanken utan arbetet med jämställdhet ska finnas med i alla aktiviteter och genomsyra hela verksamheten. Genuspedagogens uppgift i detta arbete är att ge handledning till pedagogerna och fungera som ett stöd och en resurs för att komma igång med arbetet, men också för att leda arbetet vidare. En slutsats vi har dragit av undersökningen, är att genuspedagogens kunskaper och erfarenheter är betydelsefulla i skolans jämställdhetsarbete.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)