Utveckling av verktyg för användardriven processmodellering

Detta är en Master-uppsats från KTH/Maskinkonstruktion (Inst.)

Författare: Maria Udén; Hanna Winge; [2010]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Telenor har sin bas i Norge och Sverigekoncernen inom Telenor består idag av de tre bolagen; Telenor Sverige AB, Glocalnet AB samt Bredbandsbolaget. En historia av många bolagssammanslagningar har lett till att det finns en mängd olika rutiner och arbetssätt inom företaget. Det finns idag ingen samordnad beskrivning av processerna för affärsområde Företag inom Telenor Sverige AB. Det finns heller inga krav från högre nivå inom företaget att arbeta med processmodellering utan alla sådana initiativ måste komma från lägre nivåer inom företaget. Examensarbetet har två syften. Dels att utforma en metamodell samt välja ett verktyg för att publicera verksamhetsprocesser som kan användas som standard inom affärsområdet Företag. Ett andra syfte är att utreda huruvida arbete mot en mer processorienterad verksamhet är möjlig utan krav från högre nivå inom företaget. I examensarbetet har en stor förstudie gjorts för att kartlägga idag använda verktyg och metoder inom Telenor samt för att samla in krav och önskemål inför framtida utvecklingsarbete. Detta arbete gjordes främst genom intervjuer och observationer. Arbetet innefattar en stor kartläggning av processmodeller anpassande för att beskriva verksamhetsprocesser. Identifierade modeller utvärderades utifrån insamlade krav från intervjuer och teoristudie. En modell valdes för att sedan modifieras genom iterativt arbete och kontinuerliga utvärderingar mot insamlade krav. De anställda inom Företag fungerade som referensgrupper.Resultatet blev ett verktyg uppbyggt av en metamodell med en definierad logiskt struktur samt en definierad grafisk notation. Processmodellen avser att modelleras och visualiseras enligt metamodellen med hjälp av en framtagen applikation till den rekommenderade programvaran Microsoft Visio. Analysen nådde slutsatsen att ett företag aldrig kan bli fullständigt processorienterade utan ledningens stöd. Hur långt arbetet går att driva utan ledningen är oklart. Den största utmaningen är att få med sig de anställda i arbetet, speciellt om processarbetet inte kan anses som värdeskapande arbete. Däremot kan en delvis kartläggning och påvisad nytta av en övergång mot ett mer processinriktat arbetssätt vara en hjälp i att övertyga ledningen till att jobba mer processinriktat.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)