Sättningar vid grundvattensänkningar

Detta är en M1-uppsats från KTH/Byggteknik och design

Sammanfattning: Projekt ”Förbifart Stockholm” startade år 2009 och är en av tidernas största projekt i Sverige. Examensarbetet tar upp den geotekniska, hydrologiska och geologiska aspekten kring projektet ”Förbifart Stockholm”. Mer exakt så studerades sättningar på grund av grundvattensänkningar, men också så kallade pågående sättningar. Sättningar undersöktes och beräknades i ett utvalt område i Sätra. Beräkningarna gjordes med olika djup på grundvattensänkningar för att undersöka sättningarnas storlek. Därefter beräknades det hur lång tid det tog för att uppnå slutsättningen.  En noggrann analys av det utvalda området gav en bättre förståelse till varför det pågår sättningar i dagsläget utan att det skett något arbete än. När ett område med pågående sättningar utsätts för en grundvattensänkning så kan det leda till stora markrörelser. Ur resultatet av beräkningarna undersöks det om sättningarna är så pass stora att intilliggande byggnader kan skadas. Om så är fallet måste man minska grundvattensänkningen. Resultatet visade att sättningarna blev så stora att det fanns en risk för skador. Därför har det bestämts att en infiltrationsanläggning ska användas. Med hjälp av den kan en större grundvattensänkning förhindras och på så sätt förebygga skadliga sättningar. Skadliga sättningar kan vara väldigt kostsamma och det vill man undvika vid ett projekt som beräknas kosta ca 28 miljarder kronor.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)