Muntlig klassrumskommunikation i årskurs fem

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

Författare: Camilla Jakobsson; Anna-karin Strömberg; [2013]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Skolan har en stor och viktig roll i att förbereda eleverna så att de kan ta aktiv del isamhället genom att kommunicera. Syftet med studien är att undersöka den muntligakommunikationen mellan läraren och eleverna i fyra olika klassrum i årskurs fem.Frågeställningarna vi utgått från i vår undersökning är följande: Är det läraren ellereleverna som initierar flest muntliga kommunikationer genom att ställa en fråga ellerkonstatera något? Har dialogen i klassrummet två eller flera deltagare? Vad är detför frågor som ställs och hur fördelas de mellan läraren och eleverna i klassrummet?Undersökningen baseras på en kvalitativ och kvantitativ studie där metoderna bestårav observation samt intervju. Intervjuerna fokuserar på hur lärare beskriver denmuntliga kommunikationen i klassrummen. Observationerna visar att lärarnadominerar i den muntliga kommunikationen genom att ställa öppna frågor som gereleverna möjlighet att tycka och reflektera. Lärarna talar vid intervjuerna om att detär få elever som deltar i den muntliga kommunikationen i helklass, betydligt fler äraktiva när klassen delas in i mindre grupper. Slutsatsen vi drar är att lärarna genomatt ställa öppna frågor ger eleverna möjlighet att delta i och bidra till den muntligakommunikationen. Svårigheten är den som lärarna själva vittnar om, att få fler aveleverna att ta aktiv del i kommunikationen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)