Enhetlig moms : – konsekvenser för ett idrottsaktiebolag?

Detta är en Magister-uppsats från Företagsekonomiska institutionen

Författare: Vilhelmina Hellström; Christian Hampf; [2005]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Regeringen beslutade 2002 att utreda reglerna om reducerade mervärdesskattesatser. För att komma undan gränsdragningsproblem föreslogs en enhetlig mervärdesskatt (moms) på 21,7 procent. Idrottsevenemang beskattas idag med 6 procent moms och en enhetlig moms på 21,7 procent skulle alltså innebära en momshöjning för idrottskonsument¬erna. Syftet med uppsatsen är att öka förståelsen för vad en momshöjning skulle innebära för ett idrottsaktiebolags ekonomi och hur en eventuell prishöjning av evenemangsbiljetter påverkar besökarnas köpbeteende. Studien utformades med en deduktiv ansats. För att besvara problemfrågorna studerades litteratur och forskning vad gäller moms, hur köpbeteende påverkas samt prissättningsteorier. Uppsatsen bygger på en fallstudie av AIK fotboll AB. Först intervjuades publik- och arrangemangsansvarig på AIK Fotboll AB, Lasse Pettersson. En Internetenkät skickades även till AIK:s supportrar och urvalet byggde på personer som anmält sitt intresse för föreningen AIK:s nyhetsbrev. Vidare genomfördes ett samtal med skattejuristen Royne Schiess från Ernst & Young om effekter av en enhetlig moms. Några slutsatser som kunde dras var att AIK kommer få ungefär 3,2 miljoner kronor i minskade intäkter till följd av en momshöjning. De åskådare som är mest priskänsliga är de som tänkt köpa biljetter eller årskort till de största läktarsektionerna på arenans långsidor. De som tänkt köpa enstaka biljetter är även mer priskänsliga än de som tänkt köpa årskort. Bland dessa är det alltså ett relativt stort antal personer som kommer att gå på färre eller inga matcher, till följd av en prishöjning.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)